Τρίτη 7 Μαΐου 2024

Αλεξάντρ Ντούγκιν- Οι δύο φάσεις του φιλελευθερισμού (Συνέντευξη στον Τάκερ Κάρλσον-Α΄μέρος)

 Το παρακάτω κείμενο είναι ελληνική μετάφραση της συνέντευξης που έδωσε πριν από λίγες μέρες ο Ρώσος φιλόσοφος Αλεξάντρ Ντούγκιν, γνωστός ως θεωρητικός του Ευρασιατισμού και συγγραφέας του βιβλίου "Τέταρτη Πολιτική Θεωρία", στον Αμερικανό δημοσιογράφο Τάκερ Κάρλσον. Η ίδια η συνέντευξη, είναι ανεβασμένη σε μορφή βίντεο στο κανάλι του ίδιου του δημοσιογράφου στο YouTube. Στους Διανομείς Κινδύνου έχουμε ασχοληθεί με την Τέταρτη Πολιτική Θεωρία και γενικώς παρακολουθούμε τα όσα λέει ο Ντούγκιν, καθώς ασχέτως του αν συμφωνεί ή διαφωνεί κανείς μαζί του, πιστεύουμε πως έχει πολύ ενδιαφέρον η θεώρησή του και είναι σημαντικό να ακούγεται. Την μετάφραση την ανέλαβε ο Π.Σ., μέλος της ομάδας των Διανομέων Κινδύνου και θα δημοσιευτεί στο ιστολόγιο μας σε συνέχειες. Καλή ανάγνωση με ανοιχτή σκέψη!


Τάκερ Κάρλσον: Ο Αλεξάντρ Ντούγκιν είναι ένας εξηνταδυάχρονος Ρώσος ακαδημαϊκός φιλόσοφος. 'Εχει ζήσει όλη του τη ζωή στη Μόσχα. Στα νιάτα του υπήρξε αντιφρονών στην Σοβιετική Ένωση, ενώ τώρα είναι διάσημος ανά τον κόσμο -τουλάχιστον στον αγγλόφωνο Τύπο- ως "ο εγκέφαλος του Πούτιν". Μόνο που εδώ στην Ρωσία δεν είναι πολιτική φιγούρα. Είναι, ξαναλέω, ένας φιλόσοφος, και οι ιδέες του είναι βαθιά προσβλητικές για κάποιους. Τον Αύγουστο του 2022, η μοναχοκόρη του δολοφονήθηκε, στην Μόσχα, όταν μια βόμβα σε αυτοκίνητο την σκότωσε. Πηγές των Η.Π.Α. αναφέρουν ότι δολοφονήθηκε από την ουκρανική κυβέρνηση. Και το λαμβάνουμε  αυτό υπόψη μας. Αυτό που έχει όμως ενδιαφέρον είναι ότι -ξανά- ο Αλεξάντρ Ντούγκιν δεν είναι ένας στρατιωτικός ηγέτης. Δεν είναι ένας στενός, προσωπικός σύμβουλος του Βλαντιμίρ Πούτιν. Είναι ένας συγγραφέας που γράφει για μεγάλες ιδέες. Και γι αυτό, τα βιβλία του έχουν απαγορευτεί από την κυβέρνηση Μπάιντεν στις Ηνωμένες Πολιτείες. Δεν μπορείς να τα αγοράσεις στο Amazon. Απαγορεύονται βιβλία στις Η.Π.Α. επειδή οι ιδέες που περιέχουν παραείναι επικίνδυνες. Συχνά τον περιγράφουν, και πάλι, στον αγγλόφωνο Τύπο ως "ακροδεξιό". Θα σας αφήσουμε να το κρίνετε εσείς αυτό, θελήσαμε πάντως να μιλήσουμε μαζί του σχετικά με κάποιες από αυτές τις ιδέες του, οι οποίες είναι τόσο επικίνδυνες που η μοναχοκόρη του δολοφονήθηκε γι' αυτές και τα βιβλία του απαγορεύτηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες. Και είναι χαρά μας που είναι μαζί μας αυτή τη στιγμή. Κύριε Ντούγκιν, σας ευχαριστώ πολύ.


Αλεξάντρ Ντούγκιν: Σας ευχαριστώ! Ευχαριστώ για την πρόσκληση, και καλωσήρθατε στην Μόσχα.


Τ.Κ.: Φυσικά, εμείς ευχαριστούμε! Μιλούσαμε εκτός κάμερας. Για την ακρίβεια, είχαμε μια συζήτηση, την οποία δεν σκοπεύαμε να κινηματογραφήσουμε. Απλά από ενδιαφέρον να σας γνωρίσουμε. Αλλά τα όσα είπατε ήταν τόσο ενδιαφέροντα, που πήραμε μια-δύο κάμερες και τις στήσαμε εδώ. Η ερώτηση μου είναι: Τί θεωρείτε ότι συμβαίνει στις Αγγλόφωνες χώρες; Και εννοώ όλες τους, τις Η.Π.Α., τον  Καναδά, τη Μεγάλη Βρετανία, τη Νέα Ζηλανδία, την Αυστραλία. Όλες ταυτοχρόνως αποφάσισαν -ή τουλάχιστον έτσι φάνηκε-να  στραφούν εναντίον του εαυτού τους, με αυτήν την μεγάλη αναταραχή. Και κάποιες συμπεριφορές φαίνονται ιδιαίτερα αυτοκαταστροφικές. Από που θεωρείτε, ως παρατηρητής, ότι προέρχεται αυτό; 


Α.Ν.: Θα μπορούσα απλά να προτείνω, να εκφράσω την δική μου ανάγνωση τον γεγονότων. Απαιτεί λίγη υπομονή. Θεωρώ ότι όλα ξεκίνησαν με τον ατομικισμό. Ο ατομικισμός λοιπόν, ήταν μια λάθος κατανόηση της ανθρώπινης φύσης, της φύσης του ανθρώπου. Όταν ταυτίζεις τον ατομικισμό με τον άνθρωπο και με την ανθρώπινη φύση, κόβεις όλες του τις σχέσεις με οτιδήποτε άλλο. Οπότε έχεις μια πολύ ιδιαίτερη ιδέα του υποκειμένου, του φιλοσοφικού υποκειμένου, ως άτομο. Και όλα ξεκίνησαν στον Αγγλο-Σαξονικό κόσμο με την προτεσταντική Μεταρρύθμιση και τον νομιναλισμό πριν από αυτό, τη νομιναλιστική προσέγγιση ότι δεν υπάρχουν ιδέες, μόνο αντικείμενα, μόνο μεμονωμένα αντικείμενα. Οπότε το άτομο (individual) ήταν και συνεχίζει να είναι η κεντρική ιδέα που μπήκε στο επίκεντρο της φιλελεύθερης ιδεολογίας. Και ο φιλελευθερισμός, με βάση την δική μου ανάγνωση, είναι κατά κάποιον τρόπο μια ιστορική,  πολιτισμική, πολιτική και φιλοσοφική διαδικασία της απελευθέρωσης του ατόμου από κάθε είδους συλλογική ταυτότητα, είτε συλλογική είτε κάποια που υπερβαίνει το άτομο. Αυτό ξεκίνησε με την άρνηση της Καθολικής Εκκλησίας ως συλλογική ταυτότητα, της αυτοκρατορίας, της δυτικής αυτοκρατορίας ως συλλογική ταυτότητα. Έπειτα ήταν ένας ξεσηκωμός ενάντια στο εθνικιστικό κράτος ως συλλογική ταυτότητα για χάρη της καθαρά αστικής κοινωνίας. Μετά από αυτό και μετά τον πόλεμο (σημείωση του μεταφραστή: αναφέρεται στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο) , υπήρχε η μεγάλη μάχη του εικοστού αιώνα, μεταξύ του φιλελευθερισμού, του κομμουνισμού, και του φασισμού, όπου ο φιλελευθερισμός βγήκε ξανά νικητής. 


Τ.K.: Ναι...


Α.Ν.: Οπότε μετά την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης, υπήρχε μόνο ο φιλελευθερισμός. Ο Φράνσις Φουκουγιάμα ορθώς έδειξε ότι δεν υπάρχουν πια άλλες ιδεολογίες, εκτός του φιλελευθερισμού. Και ο φιλελευθερισμός ήταν η απελευθέρωση, αυτών των ατόμων (individuals) από κάθε είδους συλλογική ταυτότητα. Υπήρχαν πλέον μόνο δύο συλλογικές ταυτότητες από τις οποίες έπρεπε να ελευθερωθούν τα άτομα. Η ταυτότητα του φύλου, που είναι συλλογική ταυτότητα, διότι είσαι άντρας ή γυναίκα συλλογικά, δεν θα μπορούσες να είσαι μόνος σου.


[Τ.K.:Ναι-]


Α.Ν.: Οπότε μια απελευθέρωση από το φύλο, η οποία έχει οδηγήσει στην αλλαγή φύλου (transgenders), τα LGBT, και νέες μορφές σεξουαλικού ατομικισμού. Το φύλο (sex) είναι κάτι προαιρετικό. Και αυτό δεν ήταν απλά μια εκτροπή του φιλελευθερισμού. Ήταν ένα απαραίτητο στοιχείο της εφαρμογής του, και ο νικητής αυτής η φιλελεύθερη ιδεολογία. Και το τελευταίο βήμα, που δεν είναι ακόμα πλήρως εφικτό, είναι η απελευθέρωση από την ανθρώπινη ταυτότητα. H Ανθρωπότητα ως προαιρετική. Και τώρα όταν διαλέγουμε, ή μάλλον εσείς στην δύση, όταν διαλέγεις το φύλο που θέλεις, όπως το θέλεις, το τελευταίο βήμα σε αυτήν την διαδικασία εφαρμογής του φιλελευθερισμού θα σημαίνει ακριβώς το να είναι ο άνθρωπος (η ανθρώπινη ταυτότητα) προαιρετικός. Οπότε διαλέγεις την ατομική σου ταυτότητα να είσαι άνθρωπος ή να μην είσαι. Και αυτό έχει όνομα, μετανθρωπισμός (transhumanism, post humanism), singularity, τεχνητή νοημοσύνη, Κλάους Σβαμπ ή Κουρτσβάιλ ή Χαράρι. Ανοιχτά ανακηρύττουν ότι είναι ένα αναπόφευκτο μέλλον της ανθρωπότητας.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διονύσης Σαββόπουλος (1944-2025)

 Τί να πρωτοπεί κανείς για τον Διονύση Σαββόπουλο. Έναν δημιουργό που εξέφρασε σαν ζωντανή ιστορία όλη τη μεταπολιτευτική Ελλάδα. Ήταν ο συν...