Πέμπτη 30 Μαΐου 2024

Μια ψυχολογική προσέγγιση πάνω στις σημερινές εμπόλεμες συγκρούσεις

«Πες μου τη σχέση σου με τον πόνο και θα σου πω ποιος είσαι»
-Ερνστ Γιούνγκερ 

"Αυτή η μικροφυσική της πολλαπλής επέκτασης των αντιθέσεων και των αδιεξόδων , αποσταθεροποιούν την παλιότερη βεβαιότητα των κοινωνιών, ενώ πιστοποιούν τους τριγμούς της μεταβατικής εποχής μας. Στο μεσοδιάστημα, βέβαια, δεν θα λείπουν οι «παραδοσιακοί πόλεμοι», βάναυσα σπαράγματα μετάβασης προς το «νέο κόσμο» που θέλει να αναδυθεί, πιο άγριοι και πιο πρωτόγονοι θα λέγαμε από ποτέ, στην υλική τους υπόσταση (Ουκρανία-Ρωσία, Ισραήλ-Παλαιστίνη, Αφρικανικές χώρες,κλπ.). Σε καθαρά συμβολικό επίπεδο και στο πλαίσιο μιας μακρο-ιστορικής πολιτισμικής οπτικής, αυτοί οι «γυμνοί πόλεμοι», μοιάζουν να προσπαθούν να κρατήσουν απεγνωσμένα τον «πολιτισμό» της νεωτερικής εποχής, με έναν, θα λέγαμε , βίαια παραδοσιακό τρόπο. Ενώ, με εντελώς αφαιρετική οπτική- και πέρα από τη συγκεκριμένη ανάλυση των πολέμων και τις ιδεολογικές στοιχίσεις που τροφοδοτούν- οι μάχες, τα λαγούμια και τα καταφύγια, οι επιθέσεις με ντρόουνς αλλά και με ανεμόπτερα ή αυτοσχέδιες ρουκέτες, η άμυνα στους αστικούς λαβυρίνθους των πόλεων, μοιάζει σαν να θέλουν να δηλώσουν εκ νέου με αιματηρό, «απάνθρωπο» και τραγικό τρόπο, την υλικότητα του ανθρώπου ως αντιφατική,  αλλά υπαρκτή και πολυσύνθετη φύση. Συνεχίζω να υπάρχω, μέσα από το ...θάνατο, που επιβεβαιώνει αντιφατικά την υλική μου διάσταση, όπως ο ψυχικά άρρωστος ή ο τοξικομανής όταν πληγώνεται, όταν αυτοτραυματίζεται για να νιώσει μέσω του πόνου το σώμα του, αλλά και να ξεχάσει τον ψυχικό πόνο, το τραύμα και την απόγνωση, όταν το κενό ως νόημα «αδειάζει» την ανθρώπινη συνείδηση και ύπαρξη" 
-Δημήτρης Ν. Γιαννάτος, "Η «κανονικοποίηση» των κρίσεων: Σκέψεις κοινωνιολογίας και δομικής ψυχολογίας στη σύχρονη εποχή", σελ. 24-5





Κυριακή 26 Μαΐου 2024

Είπαν για τον Μάη του '68

Τα παρακάτω αποσπάσματα αποτελούν αναδημοσιεύσεις από το χτεσινό φύλλο της εφημερίδας "Δρόμος της Αριστεράς". Τα επιλέξαμε, καθώς θεωρήσαμε ότι προβάλλουν μια διαφορετική οπτική, πάνω στο συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός του προηγούμενου αιώνα.


"Όχι μόνο η επανάσταση του 1968 κατευθύνθηκε, έστω και δευτερευόντως, ενάντια στην "παλιά Αριστερά" σε όλο τον κόσμο αλλά αυτή η "παλιά Αριστερά" απάντησε, όπως ξέρουμε, με το ίδιο νόμισμα:  αρχικά βρέθηκε αποσβολωμένη να δέχεται επίθεση εξ΄αριστερών (ποιοι, εμείς που έχουμε τέτοια άψογα πιστοποιητικά;), και μετά εξαγριώθηκε βαθιά με τον τυχοδιωκτισμό που η "νέα Αριστερά" αντιπροσώπευε στα μάτια της. Η οποία με τη σειρά της έδινε ολοένα και μεγαλύτερη έμφαση στην ιδεολογική κεντρικότητα της πάλης της με την "παλιά Αριστερά". Αυτό πήρε τη μορφή πολλαπλών "μαοϊσμών" σε όλο τον κόσμο και φυσικά στην ίδια την Κίνα."

-Immanuel Wallerstein & Sharon Zukin


"Οι ακτιβιστές των Η.Π.Α. είδαν την εθνική απελευθέρωση στον παγκόσμιο Νότο ως την αιχμή του παγκόσμιου προοδευτικού κινήματος. Αγκάλιασαν τον επαναστατικό εθνικιστικό αυθορμητισμό των έγχρωμων κοινοτήτων, όπου ο μαρξισμός, ο σοσιαλισμός και ο εθνικισμός αναμίχτηκαν και συμπλέχτηκαν. Συνέδεσαν τους επαναστάτες στις Η.Π.Α. με τριτοκοσμικά κόμματα και ηγέτες- από τον Μάο και τον Τσε Γκεβάρα ως τον Χο Τσι Μινχ και τον Αμίλκαρ Καμπράλ- που αποδείκνυαν ότι "η δύναμη του λαού είναι μεγαλύτερη από την τεχνολογία"."

-Max Elbaum


"Ας πάψουμε να βλέπουμε το '68 ως την ιδρυτικό μύθο μιας μεταφυσικής πάλης ενάντια στην εξουσία: πάλη που θεωρείται θετική και ηθικά αποδεκτή, αρκεί να διαχωρίζεται από οιαδήποτε επαναστατική ουτοπία για την αλλαγή των κοινωνικών σχέσεων παραγωγής. Αυτή η "νέα φιλοσοφία" έγινε κάτι σαν διακήρυξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων κατά το δοκούν, που χρησιμεύει σαν ηθική νομιμοποίηση των ιμπεριαλιστικών στρατιωτικών επεμβάσεων (από τη Βοσνία ως το Ιράκ), με μια αντίληψη απελπισμένου ευρωκεντρισμού..."
-Costanzo Preve

"Όταν αναφερόμαστε στο Μάη του ΄68 δεν αναφερόμαστε μόνο στο Γαλλικό Μάη. Περικλείνουμε στην έννοια αυτή το σύνολο των κινημάτων που συγκλόνισαν τον κόσμο σε Δύση και Ανατολή, στα χρόνια της δεκαετίας του 1960 και των αρχών του 1970, όπως της ιαπωνικής νεολαίας του 1960, της αμερικανικής νεολαίας του τέλους του 1960, της κινεζικής νεολαίας, της γαλλικής, της ιταλικής και της γερμανικής...Για δέκα και πάνω χρόνια εκατομμύρια νέοι σε όλα τα σημεία σχεδόν όλου του κόσμου αγωνίζονταν πρώτα απ΄όλα για υποθέσεις που αφορούσαν μακρινούς λαούς, ενάντια σε συγκεκριμένους πολέμους, και τελικά για την αλλαγή του συστήματος κοινωνικών σχέσεων σε όλες του τις μορφές και εκδηλώσεις."
-Γιάννης Χοντζέας








Παρασκευή 17 Μαΐου 2024

Ντιέγκο Φούζαρο- "Αριστερά" και "Δεξιά" στον Σύγχρονο Καπιταλισμό

 [...] Μὲ τὸ 1968 ἐπῆλθε τὸ διαζύγιο μεταξὺ τῆς προτεσταντικῆς ἠθικῆς καὶ τοῦ πνεύματος τοῦ καπιταλισμοῦ. Ὁ τελευταῖος, ἀπὸ ἀσκητικὸς καὶ πειθαρχημένος (δηλαδή, ἀστικός), ἔγινε ἐπιτρεπτικὸς καὶ παραβατικὸς (δηλαδή, μετα-ἀστικός), κατὰ μῆκος τοῦ κεκλιμένου ἐπιπέδου ποὺ ὁδηγεῖ ἀπὸ τὸν ἐπαναστάτη στὸν ναρκισσιστὴ καὶ ἀπὸ τὴν ἐπανάσταση στὴν νέα ἐποχή. Ἡ τυπικὴ ὑπαγωγὴ τοῦ παλαιοῦ ἀνταγωνιστικοῦ διπόλου στὸ κεφάλαιο ἐπαληθεύεται: Δεξιὰ καὶ Ἀριστερὰ προχωροῦν ὅλο καὶ περισσότερο πρὸς τὸν ὁρίζοντα τοῦ κεφαλαίου, ὁ ὁποῖος γίνεται ἀμοιβαία ἀποδεκτὸς ὡς ἕνα φυσικὸ καὶ ἀέναο πεπρωμένο. Ἡ κοινωνία, πλέον ἀπρόβλεπτη καὶ ἐπισφαλής, γίνεται μία ἀμιγῶς καταναλωτικὴ κοινωνία, ἕνα πλανητικὸ «σύστημα ἀναγκῶν» (Ἔγελος) καὶ μία ἀπεριόριστη «ἐμπορικὴ κοινωνία» (Ἄνταμ Σμίθ), μία κοσμοπολίτικη ἀγορά, μέσα στὴν ὁποῖα δὲν κατοικοῦν πιὰ πολῖτες ἐθνικὰ κράτη, πατέρες καὶ μητέρες, ἀλλὰ μόνο ἀπὸ ἀνταγωνιστές· ἀνταγωνιστὲς οἱ ὁποῖοι, ἐν τῇ ἀπουσίᾳ ὁποιουδήποτε κοινοτικοῦ πνεύματος, σχετίζονται μόνο ἐπὶ τῇ βάσει τῶν ἀρχῶν ποὺ θεωρητικοποίησε ὁ Ἄνταμ Σμὶθ στὸ ἔργο του «Ὁ πλοῦτος τῶν ἐθνῶν»: τὴν ὁλόπλευρη ἐξάρτηση τοῦ ἀνθρώπου ἀπὸ τὶς ὑλικές του ἀνάγκες καὶ ἀπὸ τὸν κτητικό του ἐγωισμό... 

[...] Στὴν θέση τῆς ἀστικῆς τάξης ἔχει ἀναλάβει τὰ ἡνία μία παγκόσμια τάξη ποὺ δὲν εἶναι πιὰ ἀστικὴ ἀλλὰ ὑπερκαπιταλιστική, ποὺ εἶναι πρόθυμη νὰ ἀποδεχθεῖ μὲ εὐχέρεια τὸν «πολυθεϊσμὸ τῶν ἀξιῶν» καὶ τὸν καταναλωτικὸ τρόπο ζωῆς μέσα στὸ «σιδερένιο κλουβί» τοῦ εἰδωλολατρικοῦ μονοθεϊσμοῦ τῆς ἀγορᾶς. Εἶναι αὐτὸ πού... ὀνομάσαμε ὡς μία νέα μετα-ἀστική, μετα-προλεταριακὴ καὶ ὑπερκαπιταλιστικὴ «χρηματιστικὴ ἀριστοκρατία». Εἶναι, ἐν ὀλίγοις, μία τάξη ἡ ὁποία, ὡς φορέας τῆς μεταμοντέρνας εὐτυχισμένης ἀσυνειδησίας, ζεῖ μὲ παρασιτικὸ καὶ τοκογλυφικὸ τρόπο, ἐκμεταλλευόμενη τὴν δουλεία τῶν σκλάβων τῆς ἄρχουσας τάξης. 

[...] Ἄν στὸν προηγούμενο καπιταλισμὸ ἡ Δεξιὰ ἦταν θεωρητικὰ μὲ τὸ μέρος τοῦ ἀφέντη καὶ ἡ Ἀριστερὰ ἦταν πρωτίστως μὲ τὸ μέρος τοῦ ὑπηρέτη, στὸν ἀχαλίνωτο καπιταλισμὸ (turbo-capitalism) Δεξιὰ καὶ Ἀριστερὰ εἶναι ἐξίσου τὰ μέρη μέσα ἀπὸ τὰ ὁποία νομιμοποιεῖται ἡ κυριαρχία τοῦ κυρίου. Ὁ ὑπηρέτης δὲν ἐκπροσωπεῖται πλέον οὔτε πολιτικὰ οὔτε πολιτιστικά. δηλ. κυριαρχεῖται στὴν πολιτικὴ καὶ τὸν πολιτισμὸ καθὼς καὶ στὰ οἰκονομικά. 

[...] Τὸ 1968, ποὺ χαιρετίστηκε ἀπατηλὰ ὡς μία ἐπαναστατικὴ διαδικασία ἀντίθεσης στὸν καπιταλισμό, χρειάζεται νὰ ἑρμηνευθεῖ μὲ ἕναν ἐκ διαμέτρου ἀντίθετο τρόπο, ὡς ὁ θεμελιώδης μῦθος τοῦ μετα-ἀστικοῦ καὶ μεταπρολεταριακοῦ ἀπόλυτου-ὁλοκληρωτικοῦ καπιταλισμοῦ, καὶ ἀκριβέστερα ὡς τὸ ἀποφασιστικὸ σημεῖο μετάβασης στὴν καθαρὰ κερδοσκοπικὴ φάση τοῦ καπιταλισμοῦ.  

[...] Τὸ 1968 ἦταν μία ἀποφασιστικὴ στιγμὴ χειραφέτησης ὄχι ἀπὸ τὸν καπιταλισμό, ἀλλὰ γιὰ τὸν καπιταλισμό. Ὁ καπιταλισμὸς εἶχε ὡς στόχο νὰ ὑπερβεῖ τὸ ἀνταγωνιστικὸ δίπολο ἀστικὴ τάξη-προλεταριᾶτο, καὶ σίγουρα ὄχι πρὸς τὴν κατεύθυνση ἑνὸς «λαμπροῦ μέλλοντος» μίας μετακαπιταλιστικῆς κοινωνίας ποὺ διέπεται ἀπὸ σχέσεις μεταξὺ ἐξίσου ἐλεύθερων ἀτόμων, ἀλλὰ πρὸς τὴν κατεύθυνση μίας ἀτομικιστικῆς φιλελευθεροποίησης τῆς κατανάλωσης καὶ τῶν ἠθῶν -κι αὐτὸ ἐντὸς τοῦ πλαισίου ἑνὸς νέου καπιταλισμοῦ ποὺ δὲν ἀποτελεῖται πλέον ἀπὸ ἀστοὺς καὶ προλετάριους, μὲ τὴν ἀντίστοιχη «ἠθικότητά» τους... ἀλλὰ μόνο ἀπὸ μετα-ταυτοτικοὺς Ροβινσῶνες καταναλωτές, ποὺ διέπονται ἀπὸ ἐμπορευματικὲς σχέσεις, μὲ τὴν ἐμπορευματοποίηση νὰ ἔχει γίνει πλέον ὁ κυρίαρχος λόγος.  

[...] Ἀπὸ τὴν δεκαετία τοῦ 1960 ἡ Ἀριστερὰ πάλεψε ἐνάντια στὰ θεμέλια τοῦ σύγχρονου ἀστικοῦ πολιτισμοῦ, χωρὶς νὰ συνειδητοποιήσει ὅτι αὐτὴ ἡ μάχη ἦταν αὐτὴ ποὺ ἔδινε ὁ νέος καπιταλισμός, ὁ ὁποῖος φιλοδοξοῦσε νὰ δημιουργήσει ἕναν μετα-ἀστικὸ χῶρο γιὰ τὴν ἀπεριόριστη ἐλεύθερη κυκλοφορία τῶν ἐμπορευμάτων, τὴν ἐμπορευματοποιήση τῶν προσώπων καὶ τῶν ἀπορρυθμισμένων ροῶν τοῦ ρευστοῦ χρηματοπιστωτικοῦ κεφαλαίου: ἡ πάλη ἐνάντια στὸν ἀστικὸ κόσμο ὄχι μόνο δὲν συνέπεσε μὲ τὴν πάλη ἐνάντια στὸν καπιταλισμό, ἀλλὰ τελικῶς ταυτίστηκε μὲ τὴν πάλη γιὰ τὸν ἴδιο τὸν καπιταλισμὸ ἤ, ὀρθότερα, γιὰ τὴν ἀποφασιστική του ἐνδυνάμωση μέσῳ τῆς ὑπερβάσεως τῶν ἀντιφάσεών του ποὺ ἦσαν ἐγγενεῖς στὴν προηγούμενη φάση του, καί, ἑπομένως, γιὰ τὴν μετάβαση στὸν νέο μετα-ἀστικὸ καὶ μεταπρολεταριακὸ ἀχαλίνωτο καπιταλισμό, πέραν τῆς Δεξιᾶς καὶ τῆς Ἀριστερᾶς. 

[...] Ἡ ὑπαγωγὴ τῆς Ἀριστερᾶς στὸ κεφάλαιο, ποὺ μὲ τὸ 1968 ἦταν τυπικὴ καὶ συνυπῆρχε μὲ θραύσματα μιᾶς Ἀριστερᾶς ποὺ δὲν εἶχε ἀκόμη ἐνσωματωθεῖ, μετετράπη σὲ πραγματικὴ ὑπαγωγὴ ἀπὸ τὸ 1989, ὅταν ἡ Ἀριστερὰ ἀπορροφήθηκε πλήρως στὸν ὁρίζοντα τοῦ νοήματος τοῦ καπιταλισμοῦ καὶ τοῦ προοδευτικοῦ νεοφιλελευθερισμοῦ του. 

[...] Μὲ τὸ 1989, ἡ πλήρης ὑπαγωγὴ τῆς Δεξιᾶς καὶ τῆς Ἀριστερᾶς στὸ κεφάλαιο ὁλοκληρώθηκε: ἀμφότερες ἀπὸ ἐκείνη τὴν στιγμὴ μεταβολίζουν ὁλοκληρωτικὰ τὸν καπιταλισμὸ ὡς ἀναπόφευκτη μοῖρα, καὶ ἡ «πάλη» μεταξὺ τῶν παρατάξεων διεξήχθη, ἀπὸ ἐκεῖ καὶ πέρα, ὑπὸ τὴν μορφὴ τοῦ ἀνταγωνισμοῦ γιὰ τὸ ποιά ἀπὸ τὶς δύο εἶναι περισσότερο ἄξια νὰ ἀσκήσει τὴν ἁπλὴ διαχείριση -ἄλλοτε πρὸς τὰ δεξιά, ἄλλοτε πρὸς τὴν ἀριστερά- τῶν μεταρρυθμίσεων ποὺ ἀποφασίζει ἡ παγκόσμια τάξη καὶ τὸ σύστημα ποὺ ἐμπορευματοποιεῖ τὰ πάντα.  

(μετάφραση: Σωτήρης Γιαννέλης)


Ολόκληρο το κείμενο στα αγγλικά: https://www.thepostil.com/1968-and-1989-the-two-fundamental-dates-of-turbo-capitalism/

sm/

Από την “καθ΄ημάς” Ανατολή προς την Δύση…

του Γιώργου Παπαγιαννόπουλου

 

Μέσα σε λίγες αράδες θα περιγράψω την πορεία των τελευταίων δύο αιώνων του Νέου Ελληνισμού, συνυφασμένου με την ίδρυση του Νεοελληνικού κράτους. Κυρίαρχο  το θέμα της Ταυτότητας πρωτίστως. Στο Πρότυπο Βασίλειο, στην καθ΄ ημάς Ανατολή, στην Ψωροκώσταινα. Στην νέο-αποικία, στο ξέφραγο αμπέλι. Ανάμεσα στα άλλα, να εντοπίσω  κάτι που παραμένει διαχρονικό: την μετανάστευση – αναφέρομαι εδώ στους Ελληνικούς και Χριστιανικούς πληθυσμούς- (σήμερα των νέων επιστημόνων, της εργατιάς τις προηγούμενες δεκαετίες μετά το τέλος του Β΄παγκοσμίου πολέμου) προς την Δύση, την ίδια στιγμή της υποδοχής εδώ των εξ Ανατολών προερχομένων. Αυτή η διαδικασία συντελεί στην μορφοποίηση της Νεώτερης εκδοχής του Ελληνικού Έθνους, την εμπλουτίζει με μια διαρκή κίνηση, μια αέναη κινητικότητα. Ένα Έθνος που ερωτοτροπεί με τους εμφύλιους- από αρχαιοτάτων-, διχασμένο, που εντούτοις ενώνεται και μεγαλουργεί  σε ώρες ανάγκης, μιλάει την ίδια γλώσσα, συνθέτει έναν σύγχρονο εαυτό μέσα στον αιματηρό 20ο αιώνα. “Κινούμενοι πάντα αμφίπλευρα: πρόσφυγες εξ Ανατολών, μετανάστες προς Δυσμάς.”

Επιτρέψτε μου να περιγράψω  το γεγονός, παραθέτοντας εδώ ένα απόσπασμα από  βιβλίο μου που αναφέρεται στην Σκόνη:

«Είναι η σκόνη που σηκώθηκε απ΄ τα μυριάδες πόδια ενός συνεχώς μετακινούμενου πληθυσμού, άλλοτε αργόσυρτου πολυάριθμου άλλοτε ευέλικτου ολιγάριθμου, ενίοτε κυνηγημένου και πετσοκομμένου, που τους τελευταίους αιώνες βάδιζε όπισθεν, προς το αρχέγονο σημείο εκκίνησης του, στην νότια κατάληξη της Βαλκανικής χερσονήσου και την θάλασσα του Αιγαίου, αναζητώντας σιγουριά στα διάφανα νερά, για να ξαναδεί τον εαυτό του, να ξαναρχίσει. Μια πιθανή στάση πριν την νέα Οδύσσεια; Αυτός ο λαός που δεν φοβήθηκε τ ΄αλισβερίσι, που έγινε πέρασμα και γιοφύρι, ψυχούλα και κερί μισολυωμένο, Άτλαντας κι΄ αγρίμι καταδικάστηκε από τον θρασύδειλο εισβολέα, πρόσφατο και πρόσκαιρο γείτονα καθώς και την απερίγραπτη ανεπάρκεια των ηγετών του, να ζει σε μια γωνιά της Βαλκανικής. Ακρωτηριασμένος, με σώμα λειψό. Στριμωγμένος ανάμεσα σε ανταγωνιστικές δυνάμεις. Που αντί για ευχαριστώ θέλουν και το μετόχι που του απόμεινε. Για να καταλήξουν οι πληθυσμοί σε τούτο το μετόχι έκαναν δρόμο πολύ. Συνεχώς πιεζόμενοι μετακινούνταν προς Δυσμάς. Κατάφεραν προς στιγμήν να μην τους συμπαρασύρει ο αέρας προς κάθε κατεύθυνση, γίνουν σκορποχώρι και χαθούν, βάλαν στόχο να πηγαίνουν σταθερά προς την Εσπερία. Ο πνιγμένος από τα μαλλιά του πιάνεται. Έτσι απέκτησαν ξαφνικά την ψευδαίσθηση πως θα τους βοηθούσαν οι πρώην βάρβαροι. Μα σαν έφτασαν, σαστίσαν. Γιατί είχαν αφήσει πίσω τους ότι τους διαφοροποιούσε από τους άλλους, στοιχεία ακατανόητα εν πολλοίς για τους απόγονους τους. Όσο για τους Φράγκους, σαν τους είδαν ξεράθηκαν στα γέλια, άμα είσαι ξεβράκωτος δεν σε γουστάρει ούτε η μάνα σου. Μα οι αρχηγοί τους, αυτοί που τους οδηγούσαν είχαν άγνοια και κει που φαντάζονταν πως θα ξαναγίνονταν αρχόντοι, στους νέους τόπους, κατέληξαν πανδοχείς. Φτωχομπινέδες, καμάκια ,μεταπράτες στην καλύτερη. Αφήσαν πίσω την ψυχή τους και πήραν φραγκοδίφραγκα, περίπτερα, οικοπεδάκια. Χτίσανε παντού αυθαίρετα κοροϊδεύοντας τον εαυτό τους.» (Γιώργου Παπαγιαννόπουλου; “2017- Η Ελλάδα υπό Νέο-Οθωμανική Κατοχή”, Εναλλακτικές εκδόσεις,Αθήνα 2009)

Ανατολή ή Δύση; Και Δύση και Ανατολή….

Όλα εδώ, Όλοι εδώ. Στο χωνευτήρι. Στην ακρογωνιά.”Στα διάσελα της ιστορίας” (Μανώλης Γλέζος).


Πηγή κειμένου: https://yparxiakoellada.gr/skoni/






Τρίτη 7 Μαΐου 2024

Αλεξάντρ Ντούγκιν- Οι δύο φάσεις του φιλελευθερισμού (Συνέντευξη στον Τάκερ Κάρλσον-Α΄μέρος)

 Το παρακάτω κείμενο είναι ελληνική μετάφραση της συνέντευξης που έδωσε πριν από λίγες μέρες ο Ρώσος φιλόσοφος Αλεξάντρ Ντούγκιν, γνωστός ως θεωρητικός του Ευρασιατισμού και συγγραφέας του βιβλίου "Τέταρτη Πολιτική Θεωρία", στον Αμερικανό δημοσιογράφο Τάκερ Κάρλσον. Η ίδια η συνέντευξη, είναι ανεβασμένη σε μορφή βίντεο στο κανάλι του ίδιου του δημοσιογράφου στο YouTube. Στους Διανομείς Κινδύνου έχουμε ασχοληθεί με την Τέταρτη Πολιτική Θεωρία και γενικώς παρακολουθούμε τα όσα λέει ο Ντούγκιν, καθώς ασχέτως του αν συμφωνεί ή διαφωνεί κανείς μαζί του, πιστεύουμε πως έχει πολύ ενδιαφέρον η θεώρησή του και είναι σημαντικό να ακούγεται. Την μετάφραση την ανέλαβε ο Π.Σ., μέλος της ομάδας των Διανομέων Κινδύνου και θα δημοσιευτεί στο ιστολόγιο μας σε συνέχειες. Καλή ανάγνωση με ανοιχτή σκέψη!


Τάκερ Κάρλσον: Ο Αλεξάντρ Ντούγκιν είναι ένας εξηνταδυάχρονος Ρώσος ακαδημαϊκός φιλόσοφος. 'Εχει ζήσει όλη του τη ζωή στη Μόσχα. Στα νιάτα του υπήρξε αντιφρονών στην Σοβιετική Ένωση, ενώ τώρα είναι διάσημος ανά τον κόσμο -τουλάχιστον στον αγγλόφωνο Τύπο- ως "ο εγκέφαλος του Πούτιν". Μόνο που εδώ στην Ρωσία δεν είναι πολιτική φιγούρα. Είναι, ξαναλέω, ένας φιλόσοφος, και οι ιδέες του είναι βαθιά προσβλητικές για κάποιους. Τον Αύγουστο του 2022, η μοναχοκόρη του δολοφονήθηκε, στην Μόσχα, όταν μια βόμβα σε αυτοκίνητο την σκότωσε. Πηγές των Η.Π.Α. αναφέρουν ότι δολοφονήθηκε από την ουκρανική κυβέρνηση. Και το λαμβάνουμε  αυτό υπόψη μας. Αυτό που έχει όμως ενδιαφέρον είναι ότι -ξανά- ο Αλεξάντρ Ντούγκιν δεν είναι ένας στρατιωτικός ηγέτης. Δεν είναι ένας στενός, προσωπικός σύμβουλος του Βλαντιμίρ Πούτιν. Είναι ένας συγγραφέας που γράφει για μεγάλες ιδέες. Και γι αυτό, τα βιβλία του έχουν απαγορευτεί από την κυβέρνηση Μπάιντεν στις Ηνωμένες Πολιτείες. Δεν μπορείς να τα αγοράσεις στο Amazon. Απαγορεύονται βιβλία στις Η.Π.Α. επειδή οι ιδέες που περιέχουν παραείναι επικίνδυνες. Συχνά τον περιγράφουν, και πάλι, στον αγγλόφωνο Τύπο ως "ακροδεξιό". Θα σας αφήσουμε να το κρίνετε εσείς αυτό, θελήσαμε πάντως να μιλήσουμε μαζί του σχετικά με κάποιες από αυτές τις ιδέες του, οι οποίες είναι τόσο επικίνδυνες που η μοναχοκόρη του δολοφονήθηκε γι' αυτές και τα βιβλία του απαγορεύτηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες. Και είναι χαρά μας που είναι μαζί μας αυτή τη στιγμή. Κύριε Ντούγκιν, σας ευχαριστώ πολύ.


Αλεξάντρ Ντούγκιν: Σας ευχαριστώ! Ευχαριστώ για την πρόσκληση, και καλωσήρθατε στην Μόσχα.


Τ.Κ.: Φυσικά, εμείς ευχαριστούμε! Μιλούσαμε εκτός κάμερας. Για την ακρίβεια, είχαμε μια συζήτηση, την οποία δεν σκοπεύαμε να κινηματογραφήσουμε. Απλά από ενδιαφέρον να σας γνωρίσουμε. Αλλά τα όσα είπατε ήταν τόσο ενδιαφέροντα, που πήραμε μια-δύο κάμερες και τις στήσαμε εδώ. Η ερώτηση μου είναι: Τί θεωρείτε ότι συμβαίνει στις Αγγλόφωνες χώρες; Και εννοώ όλες τους, τις Η.Π.Α., τον  Καναδά, τη Μεγάλη Βρετανία, τη Νέα Ζηλανδία, την Αυστραλία. Όλες ταυτοχρόνως αποφάσισαν -ή τουλάχιστον έτσι φάνηκε-να  στραφούν εναντίον του εαυτού τους, με αυτήν την μεγάλη αναταραχή. Και κάποιες συμπεριφορές φαίνονται ιδιαίτερα αυτοκαταστροφικές. Από που θεωρείτε, ως παρατηρητής, ότι προέρχεται αυτό; 


Α.Ν.: Θα μπορούσα απλά να προτείνω, να εκφράσω την δική μου ανάγνωση τον γεγονότων. Απαιτεί λίγη υπομονή. Θεωρώ ότι όλα ξεκίνησαν με τον ατομικισμό. Ο ατομικισμός λοιπόν, ήταν μια λάθος κατανόηση της ανθρώπινης φύσης, της φύσης του ανθρώπου. Όταν ταυτίζεις τον ατομικισμό με τον άνθρωπο και με την ανθρώπινη φύση, κόβεις όλες του τις σχέσεις με οτιδήποτε άλλο. Οπότε έχεις μια πολύ ιδιαίτερη ιδέα του υποκειμένου, του φιλοσοφικού υποκειμένου, ως άτομο. Και όλα ξεκίνησαν στον Αγγλο-Σαξονικό κόσμο με την προτεσταντική Μεταρρύθμιση και τον νομιναλισμό πριν από αυτό, τη νομιναλιστική προσέγγιση ότι δεν υπάρχουν ιδέες, μόνο αντικείμενα, μόνο μεμονωμένα αντικείμενα. Οπότε το άτομο (individual) ήταν και συνεχίζει να είναι η κεντρική ιδέα που μπήκε στο επίκεντρο της φιλελεύθερης ιδεολογίας. Και ο φιλελευθερισμός, με βάση την δική μου ανάγνωση, είναι κατά κάποιον τρόπο μια ιστορική,  πολιτισμική, πολιτική και φιλοσοφική διαδικασία της απελευθέρωσης του ατόμου από κάθε είδους συλλογική ταυτότητα, είτε συλλογική είτε κάποια που υπερβαίνει το άτομο. Αυτό ξεκίνησε με την άρνηση της Καθολικής Εκκλησίας ως συλλογική ταυτότητα, της αυτοκρατορίας, της δυτικής αυτοκρατορίας ως συλλογική ταυτότητα. Έπειτα ήταν ένας ξεσηκωμός ενάντια στο εθνικιστικό κράτος ως συλλογική ταυτότητα για χάρη της καθαρά αστικής κοινωνίας. Μετά από αυτό και μετά τον πόλεμο (σημείωση του μεταφραστή: αναφέρεται στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο) , υπήρχε η μεγάλη μάχη του εικοστού αιώνα, μεταξύ του φιλελευθερισμού, του κομμουνισμού, και του φασισμού, όπου ο φιλελευθερισμός βγήκε ξανά νικητής. 


Τ.K.: Ναι...


Α.Ν.: Οπότε μετά την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης, υπήρχε μόνο ο φιλελευθερισμός. Ο Φράνσις Φουκουγιάμα ορθώς έδειξε ότι δεν υπάρχουν πια άλλες ιδεολογίες, εκτός του φιλελευθερισμού. Και ο φιλελευθερισμός ήταν η απελευθέρωση, αυτών των ατόμων (individuals) από κάθε είδους συλλογική ταυτότητα. Υπήρχαν πλέον μόνο δύο συλλογικές ταυτότητες από τις οποίες έπρεπε να ελευθερωθούν τα άτομα. Η ταυτότητα του φύλου, που είναι συλλογική ταυτότητα, διότι είσαι άντρας ή γυναίκα συλλογικά, δεν θα μπορούσες να είσαι μόνος σου.


[Τ.K.:Ναι-]


Α.Ν.: Οπότε μια απελευθέρωση από το φύλο, η οποία έχει οδηγήσει στην αλλαγή φύλου (transgenders), τα LGBT, και νέες μορφές σεξουαλικού ατομικισμού. Το φύλο (sex) είναι κάτι προαιρετικό. Και αυτό δεν ήταν απλά μια εκτροπή του φιλελευθερισμού. Ήταν ένα απαραίτητο στοιχείο της εφαρμογής του, και ο νικητής αυτής η φιλελεύθερη ιδεολογία. Και το τελευταίο βήμα, που δεν είναι ακόμα πλήρως εφικτό, είναι η απελευθέρωση από την ανθρώπινη ταυτότητα. H Ανθρωπότητα ως προαιρετική. Και τώρα όταν διαλέγουμε, ή μάλλον εσείς στην δύση, όταν διαλέγεις το φύλο που θέλεις, όπως το θέλεις, το τελευταίο βήμα σε αυτήν την διαδικασία εφαρμογής του φιλελευθερισμού θα σημαίνει ακριβώς το να είναι ο άνθρωπος (η ανθρώπινη ταυτότητα) προαιρετικός. Οπότε διαλέγεις την ατομική σου ταυτότητα να είσαι άνθρωπος ή να μην είσαι. Και αυτό έχει όνομα, μετανθρωπισμός (transhumanism, post humanism), singularity, τεχνητή νοημοσύνη, Κλάους Σβαμπ ή Κουρτσβάιλ ή Χαράρι. Ανοιχτά ανακηρύττουν ότι είναι ένα αναπόφευκτο μέλλον της ανθρωπότητας.




Σάββατο 4 Μαΐου 2024

Μιχαήλ Μπακούνιν για τον Χριστό

 " […] δὲν εἶπε ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς στοὺς μαθητές του: «Μὴν μαζεψεις γιὰ τὸν ἑαυτό σου θησαυροὺς πάνω στὴ γῆ, γιατὶ ἐκεῖ ποὺ εἶναι ὁ θησαυρός σου ἐκεῖ θὰ εἶναι πάντα καὶ ἡ καρδιά σου» καὶ «Εὐκολότερο εἶναι νὰ περάσει ἀπὸ τὸ μάτι μιᾶς βελόνας ἕνα χοντρὸ σκοινὶ παρὰ νὰ μπεῖ στὸ βασίλειο τοῦ Θεοῦ ἕνας πλούσιος»; (Μπορῶ πολὺ καλὰ νὰ φανταστῶ τὴν ἔκφραση στὶς φάτσες τῶν εὐσεβῶν μας καὶ πλούσιων ἀστῶν προτεσταντῶν τῆς Ἀγγλίας, τῆς Ἀμερικῆς, τῆς Γερμανίας καὶ Ἑλβετίας, ὅταν διαβάζουν αὐτὲς τὶς φράσεις τοῦ Εὐαγγελίου, ποὺ εἶναι τόσο κατηγορηματικὲς καὶ δυσάρεστες γι’ αὐτούς).

Ἡ παραγωγὴ τοῦ πλούτου εἶναι κατ’ ἀνάγκην κοινωνικὴ πράξη καὶ ἀσυμβίβαστη μὲ τὴν προσωπικὴ σωτηρία. Ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς εἶχε δίκιο: ἡ ἐπιθυμία γιὰ ὑλικὰ πλούτη καὶ ἡ σωτηρία τῆς ἀθάνατης ψυχῆς εἶναι ἀπόλυτα ἀσυμβίβαστες, καὶ ἂν κανεὶς πιστεύει στὴν ἀθανασία τῆς ψυχῆς, δὲν εἶναι καλύτερο νὰ ἀποποιηθεῖ τὴν ἄνεση καὶ τὴν πολυτέλεια ποὺ τοῦ παρέχει ἡ κοινωνία καὶ νὰ ζεῖ μόνο μὲ ρίζες, ὅπως ἔκαναν οἱ ἅγιοι ἐρημῖτες, προσπαθώντας νὰ σώσουν τὶς ψυχές τους ἐσαεί, ἀπὸ τὸ νὰ ἀπωλέσει τὴν ψυχή του, ὡς τίμημα γιὰ μερικὰ χρόνια ὑλικῶν ἀπολαύσεων; Ὁ ὑπολογισμὸς αὐτὸς εἶναι τόσο ἁπλός, τόσο φανερὰ σωστός, ποὺ μᾶς ὑποχρεώνει νὰ σκεφτοῦμε ὅτι οἱ εὐσεβεῖς καὶ πλούσιοι ἀστοί, οἱ τραπεζῖτες, βιομήχανοι καὶ ἔμποροι, ποὺ κάνουν τόσο θαυμάσια δουλειὰ μὲ μέσα τόσο γνωστά, καὶ ποὺ συνεχίζουν νὰ ἐπαναλαμβάνουν τὶς ρήσεις τῶν Εὐαγγελίων, παραιτοῦνται ἀπὸ τὴν ἀθανασία τῆς ψυχῆς, ἀφήνοντάς την γενναιόδωρα στὸ προλεταριᾶτο, ἐνῶ οἱ ἴδιοι ταπεινὰ κρατοῦν γιὰ τὸν ἑαυτό τους αὐτὰ τὰ μίζερα ὑλικὰ ἀγαθὰ ποὺ μαζεύουν πάνω σ’ αὐτὴ τὴ γῆ." Μιχαὴλ Μπακούνιν, Φιλοσοφία-Θρησκεία-Ἠθική, μτφρ. Ζήσης Σαρίκας, ἐκδ. Πανοπτικόν












Ὁ Κανών (Ἀναστάσεως ἡμέρα)

 ‘‘Ὁ καλλιτέχνης ὑμνογράφος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός…, ἀνέπτυξεν ὅλον τό ὕψος τῆς ἱερᾶς ποιήσεως ἀπαραμίλλως ἐν τῷ Κανόνι τούτῳ, ὅστις εἰς ἑκάστην λέξιν περιέχει τήν χαράν καί τήν ἐλπίδα καί πληροῖ ἀρρήτου θυμηδίας τόν χριστιανόν. Πρός τόν νέον χριστιανικόν κόσμον ἀποτεινόμενος ὁ δαιμόνιος μουσουργός «Φωτίζου, φωτίζου», λέγει, «ἡ νέα Ἱερουσαλήμ. Ἡ γάρ δόξα Κυρίου ἐπί σέ ἀνέτειλε. Χόρευε νῦν καί ἀγάλλου Σιών. Σύ δέ ἁγνή τέρπου, Θεοτόκε, ἐν τῇ ἐγέρσει τοῦ τόκου σου» "

-Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, "Ἡ Ἑβδομάς τῶν Ἁγίων Παθῶν"


ᾨδὴ α' Ἦχος α' εἱρμὸς 

 
«Ἀναστάσεως ἡμέρα λαμπρυνθῶμεν Λαοί, Πάσχα Κυρίου, Πάσχα· ἐκ γὰρ θανάτου πρὸς ζωήν, καὶ ἐκ γῆς πρὸς οὐρανόν, Χριστὸς ὁ Θεός, ἡμᾶς διεβίβασεν, ἐπινίκιον ᾄδοντας».
 
Καθαρθῶμεν τὰς αἰσθήσεις, καὶ ὀψόμεθα, τῷ ἀπροσίτῳ φωτὶ τῆς ἀναστάσεως, Χριστὸν ἐξαστράπτοντα, καί, Χαίρετε, φάσκοντα, τρανῶς ἀκουσόμεθα, ἐπινίκιον ᾄδοντες.
 
 Οὐρανοὶ μὲν ἐπαξίως εὐφραινέσθωσαν, γῆ δὲ ἀγαλλιάσθω, ἑορταζέτω δὲ κόσμος, ὁρατός τε ἅπας καὶ ἀόρατος· Χριστὸς γὰρ ἐγήγερται, εὐφροσύνη αἰώνιος.
 
Καταβασία 
 
«Ἀναστάσεως ἡμέρα λαμπρυνθῶμεν Λαοί, Πάσχα Κυρίου, Πάσχα· ἐκ γὰρ θανάτου πρὸς ζωήν, καὶ ἐκ γῆς πρὸς οὐρανόν, Χριστὸς ὁ Θεός, ἡμᾶς διεβίβασεν, ἐπινίκιον ᾄδοντας».
 
 Χριστὸς ἀνέστη... γ'
 
 Ἀναστὰς ὁ Ἰησοῦς ἀπὸ τοῦ τάφου καθὼς προεῖπεν, ἔδωκεν ἡμῖν τὴν αἰώνιον ζωὴν καὶ μέγα ἔλεος. ΤΟ ΑΚΟΥΤΕ
 
 Εἶτα, Συναπτὴ μικρὰ μεθ' ἣν Ἐκφώνησις
 
Ὅτι σὸν τὸ κράτος...
 
 ᾨδὴ γ' Ὁ εἱρμὸς 
 
«Δεῦτε πόμα πίωμεν καινόν, οὐκ ἐκ πέτρας ἀγόνου τερατουργούμενον, ἀλλ' ἀφθαρσίας πηγήν, ἐκ τάφου ὀμβρήσαντος Χριστοῦ, ἐν ᾧ στερεούμεθα».
 
 Νῦν πάντα πεπλήρωται φωτός, οὐρανός τε καὶ γῆ, καὶ τὰ καταχθόνια· ἑορταζέτω γοῦν πᾶσα κτίσις, τὴν Ἔγερσιν Χριστοῦ, ἐν ᾗ ἐστερέωται.
 
 Χθὲς συνεθαπτόμην σοι Χριστὲ συνεγείρομαι σήμερον ἀναστάντι σοι, συνεσταυρούμην σοι χθὲς, αὐτός με συνδόξασον Σωτήρ, ἐν τῇ βασιλείᾳ σου.
 
Καταβασία 
 
«Δεῦτε πόμα πίωμεν καινόν, οὐκ ἐκ πέτρας ἀγόνου τερατουργούμενον, ἀλλ' ἀφθαρσίας πηγήν, ἐκ τάφου ὀμβρήσαντος Χριστοῦ, ἐν ᾧ στερεούμεθα».
 
 Χριστὸς ἀνέστη... γ'
 
 Ἀναστὰς ὁ Ἰησοῦς ἀπὸ τοῦ τάφου καθὼς προεῖπεν, ἔδωκεν ἡμῖν τὴν αἰώνιον ζωὴν καὶ μέγα ἔλεος. ΤΟ ΑΚΟΥΤΕ
 
 Εἶτα, Συναπτὴ μικρὰ μεθ' ἣν Ἐκφώνησις
 
Ὅτι σὺ εἶ ὁ Θεὸς ἡμῶν.Ἡ Ὑπακοὴ Ἦχος δ'
 
Προλαβοῦσαι τὸν ὄρθρον αἱ περὶ Μαριάμ, καὶ εὑροῦσαι τὸν λίθον ἀποκυλισθέντα τοῦ μνήματος, ἤκουον ἐκ τοῦ Ἀγγέλου· Τὸν ἐν φωτὶ ἀϊδίῳ ὑπάρχοντα, μετὰ νεκρῶν τί ζητεῖτε ὡς ἄνθρωπον; βλέπετε τὰ ἐντάφια σπάργανα, δράμετε, καὶ τῷ κόσμῳ κηρύξατε, ὡς ἠγέρθη ὁ Κύριος, θανατώσας τὸν θάνατον, ὅτι ὑπάρχει Θεοῦ Υἱός, τοῦ σῴζοντος τὸ γένος τῶν ἀνθρώπων.
 
 Καὶ ἀνάγνωσις εἰς τὸν Θεολόγον
 
 ᾨδὴ δ' Ὁ εἱρμὸς 
 
«Ἐπὶ τῆς θείας φυλακῆς ὁ θεηγόρος Ἀββακούμ, στήτω μεθ' ἡμῶν καὶ δεικνύτω, φαεσφόρον Ἄγγελον, διαπρυσίως λέγοντα· Σήμερον σωτηρία τῷ κόσμῳ, ὅτι ἀνέστη Χριστός ὡς παντοδύναμος».
 
 Ἄρσεν μέν, ὡς διανοῖξαν, τὴν παρθενεύουσαν νηδύν, πέφηνε Χριστός, ὡς βροτὸς δέ, ἀμνὸς προσηγόρευται, ἄμωμος δέ, ὡς ἄγευστος κηλῖδος, τὸ ἡμέτερον Πάσχα, καὶ ὡς Θεὸς ἀληθής, τέλειος λέλεκται.
 
 Ὡς ἐνιαύσιος ἀμνός, ὁ εὐλογούμενος ἡμῖν, στέφανος χρηστὸς ἑκουσίως, ὑπὲρ πάντων τέθυται, Πάσχα τὸ καθαρτήριον, καὶ αὖθις ἐκ τοῦ τάφου ὡραῖος, δικαιοσύνης ἡμῖν ἔλαμψεν ἥλιος.
 
 Ὁ θεοπάτωρ μὲν Δαυΐδ, πρὸ τῆς σκιώδους κιβωτοῦ ἥλατο σκιρτῶν, ὁ λαὸς δὲ τοῦ Θεοῦ ὁ ἅγιος, τὴν τῶν συμβόλων ἔκβασιν, ὁρῶντες, εὐφρανθῶμεν ἐνθέως, ὅτι ἀνέστη Χριστὸς ὡς παντοδύναμος.
 
Καταβασία 
 
«Ἐπὶ τῆς θείας φυλακῆς ὁ θεηγόρος Ἀββακούμ, στήτω μεθ' ἡμῶν καὶ δεικνύτω, φαεσφόρον Ἄγγελον, διαπρυσίως λέγοντα· Σήμερον σωτηρία τῷ κόσμῳ, ὅτι ἀνέστη Χριστός ὡς παντοδύναμος».
 
 Χριστὸς ἀνέστη... γ'
 
 Ἀναστὰς ὁ Ἰησοῦς ἀπὸ τοῦ τάφου καθὼς προεῖπεν, ἔδωκεν ἡμῖν τὴν αἰώνιον ζωὴν καὶ μέγα ἔλεος. ΤΟ ΑΚΟΥΤΕ
 
 Εἶτα, Συναπτὴ μικρὰ μεθ' ἣν Ἐκφώνησις
 
Ὅτι ἀγαθὸς καὶ φιλάνθρωπος...
 
 ᾨδὴ ε' Ὁ εἱρμὸς 
 
«Ὀρθρίσωμεν ὄρθρου βαθέος, καὶ ἀντὶ μυρου τὸν ὕμνον προσοίσομεν τῷ Δεσπότῃ, καὶ Χριστὸν ὀψόμεθα, δικαιοσύνης ἥλιον, πᾶσι ζωὴν ἀνατέλλοντα».
 
 Τὴν ἄμετρόν σου εὐσπλαγχνίαν, οἱ ταῖς τοῦ ᾍδου σειραῖς, συνεχόμενοι δεδορκότες, πρὸς τὸ φῶς ἠπείγοντο Χριστέ, ἀγαλλομένῳ ποδί, Πάσχα κροτοῦντες αἰώνιον.
 
 Προσέλθωμεν λαμπαδηφόροι, τῷ προϊόντι Χριστῷ ἐκ τοῦ μνήματος, ὡς νυμφίῳ, καὶ συνεορτάσωμεν ταῖς φιλεόρτοις τάξεσι, Πάσχα Θεοῦ τὸ σωτήριον.
 
Καταβασία 
 
«Ὀρθρίσωμεν ὄρθρου βαθέος, καὶ ἀντὶ μύρου τὸν ὕμνον προσοίσομεν τῷ Δεσπότῃ, καὶ Χριστὸν ὀψόμεθα, δικαιοσύνης ἥλιον, πᾶσι ζωὴν ἀνατέλλοντα».
 
 Χριστὸς ἀνέστη... γ'
 
Ἀναστὰς ὁ Ἰησοῦς ἀπὸ τοῦ τάφου καθὼς προεῖπεν, ἔδωκεν ἡμῖν τὴν αἰώνιον ζωὴν καὶ μέγα ἔλεος. ΤΟ ΑΚΟΥΤΕ
 
 Εἶτα, Συναπτὴ μικρὰ μεθ' ἣν Ἐκφώνησις
 
Ὅτι ἡγίασται...
 
 ᾨδὴ ς' Ὁ εἱρμὸς 
 
«Κατῆλθες ἐν τοῖς κατωτάτοις τῆς γῆς, καὶ συνέτριψας μοχλοὺς αἰωνίους, κατόχους πεπεδημένων Χριστέ, καὶ τριήμερος ὡς ἐκ κήτους Ἰωνᾶς, ἐξανέστης τοῦ τάφου».
 
 Φυλάξας τὰ σήμαντρα σῷα Χριστέ, ἐξηγέρθης τοῦ τάφου, ὁ τὰς κλεῖς τῆς Παρθένου μὴ λυμηνάμενος ἐν τῷ τόκῳ σου, καὶ ἀνέῳξας ἡμῖν, Παραδείσου τὰς πύλας.
 
 Σῶτέρ μου τὸ ζῶν τε καὶ ἄθυτον, ἱερεῖον, ὡς Θεός, σεαυτὸν ἑκουσίως, προσαγαγὼν τῷ Πατρί, συνανέστησας, παγγενῆ τὸν Ἀδάμ, ἀναστὰς ἐκ τοῦ τάφου.
 
Καταβασία 
 
«Κατῆλθες ἐν τοῖς κατωτάτοις τῆς γῆς, καὶ συνέτριψας μοχλοὺς αἰωνίους, κατόχους πεπεδημένων Χριστέ, καὶ τριήμερος ὡς ἐκ κήτους Ἰωνᾶς, ἐξανέστης τοῦ τάφου».
 
 Χριστὸς ἀνέστη... γ'
 
Ἀναστὰς ὁ Ἰησοῦς ἀπὸ τοῦ τάφου καθὼς προεῖπεν, ἔδωκεν ἡμῖν τὴν αἰώνιον ζωὴν καὶ μέγα ἔλεος. ΤΟ ΑΚΟΥΤΕ
 
 Εἶτα, Συναπτὴ μικρὰ μεθ' ἣν Ἐκφώνησις
 
Σὺ γὰρ εἶ ὁ βασιλεύς...
 
 Κοντάκιον Ἦχος δ' ΤΟ ΑΚΟΥΤΕ Ἦχος πλ. δ'
 
Εἰ καὶ ἐν τάφῳ κατῆλθες ἀθάνατε, ἀλλὰ τοῦ ᾍδου καθεῖλες τὴν δύναμιν, καὶ ἀνέστης ὡς νικητής, Χριστὲ ὁ Θεός, γυναιξὶ Μυροφόροις φθεγξάμενος. Χαίρετε, καὶ τοῖς σοῖς Ἀποστόλοις εἰρήνην δωρούμενος ὁ τοῖς πεσοῦσι παρέχων ἀνάστασιν.
 
Ὁ Οἶκος
 
Τὸν πρὸ ἡλίου Ἥλιον, δύναντα ποτὲ ἐν τάφῳ, προέφθασαν πρὸς ὄρθρον, ἐκζητοῦσαι ὡς ἡμέραν, Μυροφόροι κόραι, καὶ πρὸς ἀλλήλας ἐβόων· Ὦ φίλαι, δεῦτε τοῖς ἀρώμασιν ὑπαλείψωμεν, Σῶμα ζωηφόρον καὶ τεθαμμένον, σάρκα ἀνιστῶσαν τὸν παραπεσόντα Ἀδὰμ κείμενον ἐν τῷ μνήματι, ἄγωμεν, σπεύσωμεν, ὥσπερ οἱ Μάγοι, καὶ προσκυνήσωμεν, καὶ προσκομίσωμεν τὰ μύρα ὡς δῶρα τῷ μὴ ἐν σπαργάνοις, ἀλλ' ἐν σινδόνι ἐνειλημένῳ, καὶ κλαύσωμεν, καὶ κράξωμεν· Ὦ Δέσποτα ἐξεγέρθητι, ὁ τοῖς πεσοῦσι παρέχων ἀνάστασιν.
 
 Συναξάριον
 
Τῇ ἁγίᾳ καὶ μεγάλῃ Κυριακῇ τοῦ Πάσχα, αὐτὴν τὴν ζωηφόρον Ἀνάστασιν ἑορτάζομεν τοῦ Κυρίου, καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.
 
Στίχοι
 
Χριστὸς κατελθὼν πρὸς πύλην ᾍδου μόνος
 
Λαβὼν ἀνῆλθε πολλὰ τῆς νίκης σκῦλα.
 
 Αὐτῷ ἡ δόξα καὶ τὸ κράτος εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων, Ἀμήν.
 
 Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι, προσκυνήσωμεν Ἅγιον, Κύριον, Ἰησοῦν τὸν μόνον ἀναμάρτητον. Τὸν Σταυρόν σου, Χριστέ, προσκυνοῦμεν, καὶ τὴν ἁγίαν σου Ἀνάστασιν ὑμνοῦμεν καὶ δοξάζομεν. Σὺ γὰρ εἶ Θεὸς ἡμῶν, ἐκτός σου ἄλλον οὐκ οἴδαμεν, τὸ ὄνομά σου ὀνομάζομεν. Δεῦτε πάντες οἱ πιστοί, προσκυνήσωμεν τὴν τοῦ Χριστοῦ ἁγίαν Ἀνάστασιν· ἰδοὺ γὰρ ἦλθε διὰ τοῦ Σταυροῦ, χαρὰ ἐν ὅλῳ τῷ κόσμῳ. Διὰ παντὸς εὐλογοῦντες τὸν Κύριον, ὑμνοῦμεν τὴν Ἀνάστασιν αὐτοῦ· Σταυρὸν γὰρ ὑπομείνας δι' ἡμᾶς, θανάτῳ θάνατον ὤλεσεν. γ'
 
 Ἀναστὰς ὁ Ἰησοῦς ἀπὸ τοῦ τάφου καθὼς προεῖπεν, ἔδωκεν ἡμῖν τὴν αἰώνιον ζωὴν καὶ μέγα ἔλεος. γ'. ΤΟ ΑΚΟΥΤΕ
 
 ᾨδὴ ζ' Ὁ εἱρμὸς 
 
«Ὁ Παῖδας ἐκ καμίνου ῥυσάμενος, γενόμενος ἄνθρωπος, πάσχει ὡς θνητός, καὶ διὰ Πάθους τὸ θνητόν, ἀφθαρσίας ἐνδύει εὐπρέπειαν, ὁ μόνος εὐλογητὸς τῶν Πατέρων, Θεὸς καὶ ὑπερένδοξος».
 
 Γυναῖκες μετὰ μύρων θεόφρονες, ὀπίσω σου ἔδραμον, ὃν δὲ ὡς θνητόν, μετὰ δακρύων ἐζήτουν, προσεκύνησαν χαίρουσαι ζῶντα Θεόν, καὶ Πάσχα τὸ μυστικὸν σοῖς Χριστὲ Μαθηταῖς εὐηγγελίσαντο.
 
 Θανάτου ἑορτάζομεν νέκρωσιν, ᾍδου τὴν καθαίρεσιν, ἄλλης βιοτῆς, τῆς αἰωνίου ἀπαρχήν, καὶ σκιρτῶντες ὑμνοῦμεν τὸν αἴτιον, τὸν μόνον εὐλογητὸν τῶν Πατέρων, Θεὸν καὶ ὑπερένδοξον.
 
 Ὡς ὄντως ἱερὰ καὶ πανέορτος, αὕτη ἡ σωτήριος, νὺξ καὶ φωταυγής, τῆς λαμπροφόρου ἡμέρας, τῆς Ἐγέρσεως οὖσα προάγγελος, ἐν ᾗ τὸ ἄχρονον φῶς, ἐκ τάφου σωματικῶς πᾶσιν ἐπέλαμψεν.
 
Καταβασία 
 
«Ὁ Παῖδας ἐκ καμίνου ῥυσάμενος, γενόμενος ἄνθρωπος, πάσχει ὡς θνητός, καὶ διὰ Πάθους τὸ θνητόν, ἀφθαρσίας ἐνδύει εὐπρέπειαν, ὁ μόνος εὐλογητὸς τῶν Πατέρων, Θεὸς καὶ ὑπερένδοξος».
 
 Χριστὸς ἀνέστη... γ'
 
 Ἀναστὰς ὁ Ἰησοῦς ἀπὸ τοῦ τάφου καθὼς προεῖπεν, ἔδωκεν ἡμῖν τὴν αἰώνιον ζωὴν καὶ μέγα ἔλεος. ΤΟ ΑΚΟΥΤΕ
 
 Εἶτα, Συναπτὴ μικρὰ μεθ' ἣν Ἐκφώνησις
 
Εἴη τὸ κράτος...
 
 ᾨδὴ η' Ὁ εἱρμὸς 
 
«Αὕτη ἡ κλητὴ καὶ ἁγία ἡμέρα, ἡ μία τῶν Σαββάτων, ἡ βασιλὶς καὶ κυρία, ἑορτῶν ἑορτή, καὶ πανήγυρις ἐστὶ πανηγύρεων, ἐν ᾗ εὐλογοῦμεν, Χριστὸν εἰς τοὺς αἰῶνας».
 
 Δεῦτε τοῦ καινοῦ τῆς ἀμπέλου γεννήματος τῆς θείας εὐφροσύνης, ἐν τῇ εὐσήμῳ ἡμέρᾳ τῆς ἐγέρσεως, βασιλείας τε Χριστοῦ κοινωνήσωμεν, ὑμνοῦντες αὐτόν, ὡς Θεόν εἰς τοὺς αἰῶνας.
 
 
 
Ἆρον κύκλῳ τοὺς ὀφθαλμούς σου Σιὼν καὶ ἴδε· ἰδοὺ γὰρ ἥκασί σοι, θεοφεγγεῖς ὡς φωστῆρες, ἐκ δυσμῶν καὶ βορρᾶ, καὶ θαλάσσης, καὶ ἑῴας τᾶ τέκνα σου ἐν σοὶ εὐλογοῦντα, Χριστὸν εἰς τοὺς αἰῶνας.
 
 Πάτερ παντοκράτορ, καὶ Λόγε, καὶ Πνεῦμα, τρισὶν ἑνιζομένη, ἐν ὑποστάσεσι φύσις, ὑπερούσιε καὶ ὑπέρθεε εἰς σὲ βεβαπτίσμεθα, καὶ σὲ εὐλογοῦμεν, εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας.
 
Καταβασία 
 
«Αὕτη ἡ κλητὴ καὶ ἁγία ἡμέρα, ἡ μία τῶν Σαββάτων, ἡ βασιλὶς καὶ κυρία, ἑορτῶν ἑορτή, καὶ πανήγυρις ἐστὶ πανηγύρεων, ἐν ᾗ εὐλογοῦμεν, Χριστὸν εἰς τοὺς αἰῶνας».
 
 Χριστὸς ἀνέστη... γ'
 
 Ἀναστὰς ὁ Ἰησοῦς ἀπὸ τοῦ τάφου καθὼς προεῖπεν, ἔδωκεν ἡμῖν τὴν αἰώνιον ζωὴν καὶ μέγα ἔλεος
 
Εἶτα, Συναπτὴ μικρὰ μεθ' ἣν Ἐκφώνησις
 
Ὅτι ηὐλόγηται...
 
 ᾨδὴ θ' Ὁ εἱρμὸς 
 
«Φωτίζου, φωτίζου, ἡ νέα Ἱερουσαλήμ· ἡ γὰρ δόξα Κυρίου ἐπὶ σὲ ἀνέτειλε. Χόρευε νῦν, καὶ ἀγάλλου Σιών, σὺ δὲ ἁγνή, τέρπου Θεοτόκε, ἐν τῇ ἐγέρσει τοῦ τόκου σου».
 
 Ὢ θείας, ὢ φίλης, ὢ γλυκυτάτης σου φωνῆς· μεθ' ἡμῶν ἀψευδῶς γάρ, ἐπηγγείλω ἔσεσθαι, μέχρι τερμάτων αἰῶνος Χριστέ, ἣν οἱ πιστοί, ἄγκυραν ἐλπίδος, κατέχοντες ἀγαλλόμεθα.
 
 Ὦ Πάσχα τὸ μέγα, καὶ ἱερώτατον Χριστέ, ὦ σοφία καὶ Λόγε, τοῦ Θεοῦ καὶ δύναμις, δίδου ἡμῖν ἐκτυπώτερον, σοῦ μετασχεῖν, ἐν τῇ Ἀνεσπέρῳ ἡμέρᾳ τῆς βασιλείας σου.
 
Καταβασία 
 
«Φωτίζου, φωτίζου, ἡ νέα Ἱερουσαλήμ· ἡ γὰρ δόξα Κυρίου ἐπὶ σὲ ἀνέτειλε. Χόρευε νῦν, καὶ ἀγάλλου Σιών, σὺ δὲ ἁγνή, τέρπου Θεοτόκε, ἐν τῇ ἐγέρσει τοῦ τόκου σου».
 
 Χριστὸς ἀνέστη... γ'
 
 Ἀναστὰς ὁ Ἰησοῦς ἀπὸ τοῦ τάφου καθὼς προεῖπεν, ἔδωκεν ἡμῖν τὴν αἰώνιον ζωὴν καὶ μέγα ἔλεος


(Στο παρακάτω βίντεο ερμηνεία από την μονή Βαλαάμ στη Ρωσία)